X

 

مقدمه:

دفاتر توسعه آموزش پزشکی تحت نظر روسای دانشکده ها و با هماهنگی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه به منظور پیشبرد اهداف ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه در هر دانشکده تشکیل شده اند

 

 

شرح وظایف و نحوه عملکرد دفتر توسعه آموزش  مرکز آموزشی درمانی بیمارستان آیت الله طالقانی (EDO) و نحوه تعامل آن با مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC) و ساير دانشکده ها

دفتر توسعه آموزش مرکز آموزشی درمانی بیمارستان آیت الله طالقانی به عنوان بازوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه (EDC) و به عنوان كانون تفكر و نوآوري، مسئولیت ارتقای کیفی آموزش را در این مرکز بعهده دارد. ایفای این نقش حساس مستلزم وجود ساز و کار دائمی در بيمارستان هاي آموزشي و دانشکده های مربوطه است تا فعالیت های توسعه آموزش در تمامی ارکان آموزش دانشگاه تسری یابد.

 

تعريف دفتر توسعه آموزش مرکز آموزشی درمانی بیمارستان آیت الله طالقانی

 

EDO يک واحد آکادميک است که به عنوان هسته آموزشی مرکز فعالیت می نماید. دفتر توسعه مرکز(EDO) آمادگی دارد به کليه کسانی که نياز آموزشی دارند سرويس دهی کند و در این راستا برای ارائه خدمات اولويت های تعيين شده خود را در نظر می گيرد. EDO وابسته به مرکز آموزشی درمانی بوده، كه زير نظر معاون آموزشي مركز، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه عمل نموده و با دفتر توسعه آموزش دانشکده ها تعامل نزدیک دارد.

 

مبانی ارزشی

  1. نقش زیر بنایی آموزش در رفع عمده چالش های ارتقاء سلامت بیماران
  2. تکریم انسانیت بیمار در فرایند آموزشی (نه به عنوان ابزار آموزش)
  3. اولویت قرار دادن بهبود سلامت بیمار در فرایند های آموزشی
  4. احترام به بیماران، کادر تیم درمانی و همکاران
  5. مشارکت همه جانبه اعضاء هیات علمی در فعالیت های توسعه آموزش
  6. در نظر گرفتن کسب تجربه در تدریس به عنوان تلاشي مداوم و در تمام طول زندگی با میل به بهبود دائمی و عدم در نظر گرفتن آن به عنوان هدف نهایی
  7. وابستگی بهبود تدریس و یادگیری به خود آگاهی فردی
  8. نقش مهم روابط بین فردی موثر در بهبود تدریس و یادگیری
  9. ترویج کار تیمی و آموزش بین حرفه ای
  10. احترام به ارزشهای جامعه و محوريت قانون مداري در يك مركز آموزشي و درماني
  11. تربيت نيروي انساني با تاكيد بر اخلاق حرفه اي

 

 تاریخچه

تعلیم و تربیت از ارکان بنیادی هر جامعه است که باعث رشد و بقای انسانها می شود. با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت درامر آموزش، مراکز توسعه آموزش در بسیاری از کشورهای ناحیه مدیترانه شرقی ایجاد شده اند. این مراکز علاوه بر آنکه مستقیماً به امرآموزش افراد در سیستم های بهداشتی می پردازند به تربیت کارکنان بهداشتی مورد نظر نیز مبادرت می ورزند ,قادرند در سطوح مختلف ازجمله محلی و کوچک که وابسته به دانشکده، دانشگاه و مراکز آموزشی و بیمارستانی تابعه بوده ، آموزشهای لازم را جهت ارتقاء وتوسعه یافته های علمی جدید ارائه نمایند.

به طور معمول، امور آموزشی در دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی تابعه دانشگاه توسط معاونین آموزشی هدایت و رهبری می شوند و معاونت آموزشی تلاش دارد جهت تحول، تغییر، تفکر، مطالعه و تحقیق در حوزه های وسیع آموزش، بصورت نظام مند عمل نماید. لذا این امر بايد توسط واحدی اختصاصی به نام «دفتر توسعه آموزش» به عنوان بازوی توسعه فنون و روش هاي نوين اموزشي در دانشگاه تحقق یابد. این دفتر در 4 محور توسعه آموزش شامل: برنامه ریزی آموزشي، ارزشیابی، پژوهش در آموزش، آموزش و توانمند سازي اعضاء هيأت علمي، فعالیت مي نمايد

 

فلسفه

 دفتر توسعه آموزش مراکز آموزشی درمانی با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه و ارتقاء سطح سلامت و بامشارکت فعالانه و اشاعه روحیه همکاری زمینه و بستر مناسب و مساعدی را برای رشددانشجویان و اساتید فراهم می‌سازد و به منظور ارتقای کیفی سطح توانمندی های آموزشی و ایجاد تعهد به یادگیری در بدنه علمی و آموزشی مراکز آموزشی درمانی با هدف تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و خلاق برای ارایه خدمات سلامت با کیفیت به آحاد جامعه متناسب با نیازهای حا ل و آینده سیستم سلامت از اهم رسالت های این دفتر می باشد.

 

شرح وظايف :

 

 برنامه ريزي آموزشي

1- مشاركت در استاندارد سازي برنامه هاي آموزشي با  EDC

2- مشاركت در توسعه روشهاي نوين آموزش و تدريس ( ……, Skill Lab )

3-انجام نیاز سنجی اعضای هیات علمی و جلب نظرات آنان

 

 ارزشيابي

1- ارائه مشاوره و مشاركت در برگزاري روش هاي نوين ارزيابي دانشجويان ( آزمون OSCE و ..... )

2-اطلاع رسانی و تهیه منابع آموزشی جدید مورد نیاز اعضای هیات علمی

 

پژوهش در آموزش

1- ترغيب اعضاي هيأت علمي جهت انجام طرحهاي پژوهش در آموزش

2- ارايه مشاوره در زمينه اجراي طرحهاي پژوهش در آموزش با هماهنگي و نظارت EDC

3- همكاري در اجراي جشنواره آموزش شهيد مطهري

4- مشاوره و مشاركت در اجراي پژوهش ها و پروژه هاي مربوط به همايش ساليانه آموزش پزشكي

 

پرورش استعدادهاي درخشان

  1. همكاري با دفتر استعدادهاي درخشان جهت حمايت از دانشجويان مستعد در راستاي شكوفايي و باروري هر چه بيشتر استعدادها و خلاقيت و تسهيل فعاليت ايشان 

 

نحوه تعامل دفاتر توسعه EDO/EDU با مركز توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC )

1- كليه فعاليت هاي دفاتر توسعه زير نظر رياست دانشكده ها و در راستاي سياستهاي مركز توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC ) دانشگاه انجام مي پذيرد .

2- ابلاغ مسئوليت هاي اجرايي اعضاي EDO/EDU  شامل مسئول EDO/EDU  ، اعضاي محترم هيأت علمي همكار EDO/EDU  و كارشناسان EDO/EDU  توسط رياست دانشكده و بر اساس هماهنگي با مديريت مركز توسعه آموزش علوم  پزشكي دانشگاه صادر مي گردد .

3- دفاتر توسعه موظف به ارسال گزارش عملكرد به EDC خواهند بود .

4- جلسات مشترك EDC با دفاتر توسعه(EDO/EDU  ) بر حسب ضرورت و نياز تشكيل خواهد گرديد .

5- نظارت و ارزشيابي فعاليت دفاتر توسعه در دانشكده ها با رئيس دانشكده و در سطح دانشگاه به عهده مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاه (EDC ) خواهد بود .